Här har vi listat vanliga frågor och svar som kan vara till nytta i användandet. Följande frågor besvaras:

Allmänt

Måste man ha en smartphone för att kunna använda Landräddningen?
Måste jag ha något speciellt telefonabonnemang?
Vilka står bakom Landräddningen?
Vad kostar Landräddningen?
Vart kan jag skicka feedback om appen och funktionen?

Vid användande av smartphone och apparna

Måste jag ha ett Google-konto i telefonen?
Ska jag acceptera att telefonen vill skicka Push notiser till mig? Att den vill att Platstjänsterna ska vara på?

Registrering och kontoinställningar

Är min information säker hos Landräddningen? Varför lämna personnummer?
Hur lägger man till anhöriga så att de kan ta emot larm?
Hur kan jag ta bort anhöriga?
Hur avregistrerar jag mig som anhörig åt en annan person?
Hur avregistrerar jag mitt konto om något blivit fel eller att jag inte vill vara med längre?

Inloggning och användandet

Jag lyckas inte logga in, vad gör jag för fel?
Hur gör jag om jag har glömt lösenordet?
Mina anhöriga får aldrig någon information när jag larmar?
Min position uppdateras inte när jag förflyttar mig?
Vem får volontärsuppdragen och hur följs det upp?

Positionering

Hur fungerar positioneringssystemet?
Vad innebär det för mig att ni vet var jag som volontär befinner mig?
Måste jag ha min GPS igång hela tiden?
Hur noggrann är min position?
Jag får felaktiga positioner, hur kan jag förbättra min positionering?

Allmänt

Måste man ha en smartphone för att kunna använda Landräddningen?

Både ja och nej, för att kunna använda Landräddningens larmfunktion måste man ha en telefon med inbyggd GPS. Idag är det främst Smartphones som har det. Om du vill vara larmmottagare och/eller volontär måste du dessutom kunna ladda ner vår app vilket bara går att göra på iPhone eller Androidbaserade telefoner.
Om du främst vill använda funktionen för att kunna larma så kan du använda några enklare mobiltelefoner som innehåller GPS. På sidan Val av telefoner presenterar vi de telefoner som finns inkopplade till Landräddningens system idag.
Vi på Landräddningen är mycket lyhörda för om ni har önskemål om att koppla in andra sorts larm, framförallt om de kan underlätta för personer med olika funktionsnedsättningar eller sjukdomar att röra sig aktivt ute. Kontakta oss gärna via vårt kontaktformulär om du har önskemål eller synpunkter.

Måste jag ha något speciellt telefonabonnemang?

Utgångspunkten är att du ska se till att du har det telefonabonnemang som har bäst täckning där du brukar röra dig. Om du har en smartphone ska du tänka på att det erbjuder bra priser för datatrafik. Landräddningens appar kräver tillgång till datanätet för att fungera, men det sänds ingen stor mängd data. Det är dock svårt att begränsa vissa andra appar.
De mobila trygghetslarmen använder bara GSM nätet, så det kan vara skillnad i täckningen för en smartphone och ett mobilt trygghetslarm. Tala med leverantören om detta.

Vilka står bakom Landräddningen?

Landräddningen drivs i ett idéburet partnerskap där ett stort antal organisationer samarbetar. Läs mer på sidan Partnerskap.

Vad kostar Landräddningen?

Att ladda ner Landräddningens app är helt kostnadsfritt. Det är även helt gratis att använda apparna med sina vänner och familj som larmmottagare och det finns ingen begränsning i hur många larm ni kan skicka till varandra eller hur många ni kan skicka larmen till. Om du däremot vill kunna larma till larmcentralen för att få möjlighet att få volontärhjälp så ser vi oss tvungna att ta ut en avgift för det. Detta då vi är mycket måna om hur funktion sköts och att den kvalitetssäkras. I larmcentralen vi samarbetar med är alla operatörer vårdutbildade och kompetensen finns tillgänglig alla veckans dagar. Denna resurs kostar och vi erbjuder därför möjlighet att antingen betala per larmsamtal eller att ni betalar ett årsabonnemang för att kunna larma till larmcentralen flera gånger utan att debiteras varje gång. Läs gärna mer om priserna och årsabonnemangets villkor under rubriken Kostnad och abonnemang

Vart kan jag skicka feedback om appen och funktionen?

Landräddningen är redan sedan start utvecklat tätt ihop med användarna. Vi är måna om att få dina synpunkter om vad vi kan förbättra eller komplettera med. Feedback kan du skicka till oss via kontaktformuläret på hemsidan eller under fliken ”Om LR” i appen. Scrollar du längst ner på den sidan finner du en blå knapp där det står ”Lämna feedback”.

Vid användande av smartphone och apparna

Måste jag ha ett Google-konto i telefonen?

Ja, för att kunna ladda ner appar krävs att man har ett Google-konto vilket man registrerar i telefonen. Se till att spara namnet och lösenordet på det e-postkonto som skapas. De kan behövas i framtiden, när du ska ladda ner fler appar eller börja använda någon annan Google-funktion. Motsvarande konto i Iphone heter Apple-ID.

Ska jag acceptera att telefonen vill skicka Push-notiser till mig? Att den vill att Platstjänsterna ska vara på?

Ja, användandet av Landräddningens appar kräver att man accepterar att systemet kan skicka förfrågningar om hjälp, information om larm mm för att det ska fungera som tänkt. Pushnotiser motsvarar att skicka SMS, men att det görs via datanätet och sker så att informationen kommer direkt till en specifik app. Du väljer om detta ska vara tillåtet eller ej för varje app du har.
Platstjänsterna krävs för att systemet ska veta var du befinner dig, se mer nedan.

Registrering och kontoinställning

Är min information säker hos Landräddningen? Varför lämna personnummer?

All information som skickas mellan Landräddningens server och dina enheter (smartphone, dator och mobila trygghetslarm) är krypterad. Det betyder att ingen obehörig kan läsa av informationen som skickas mellan enheterna. Den information du registrerat är väl skyddad och används bara för att funktionen ska fungera, enligt personuppgiftslagen, PUL, och reglerna du accepterade vid registreringen av ditt konto. (Om du medverkar i forskningsstudien gäller speciella regler för denna, se mer här.)
Personnummer krävs i samband med volontäruppdrag som ett sätt att säkerställa personernas identitet. Du fyller helt enkelt i det för att få möjlighet att kunna larma till larmcentralen respektive kunna få förfrågningar om uppdrag. Personnumret kommer inte användas på något annat sätt än att verifiera och uppdatera de registrerade uppgifterna. Vi garanterar att det inte kommer spridas till någon annan. Om du inte vill lämna det kan du använda funktionen inom familjen istället.

Hur lägger man till anhöriga så att de kan ta emot larm?

Man kan av naturliga skäl bara ringa ett nummer vid larm. Däremot kan du registrera många personer som får dina larm och din kartinformationen via sin app. Detta kommer i framtiden kunna ske direkt i appen, men i nuläget får du logga in i webbportalen eller tryck på fliken Inställningar i appen för att göra det. I appvyn finns alternativet Mina inställningar. Klicka på ditt namn eller på pilen till höger om ditt namn.
Därefter loggar du in på ditt konto och klickar dig fram till sidan användaruppgifter. Här kan du både lägga till (knappen Ny anhörig) och ta bort anhöriga (Ta bort). De personer du väljer att lägga till kommer då att få ett sms med en länk som de kan öppna i sina telefoner för att acceptera förfrågan. De måste acceptera din förfrågan för att funktionen ska fungera. Om de inte redan har registrerat sig och laddat ner Landrädningens app så krävs även detta, då kart- och larmfunktionerna körs via appen.

Hur kan jag ta bort anhöriga?

Logga in på samma sätt som i de två punkterna ovan. Här kan du både lägga till och ta bort anhöriga. För att ta bort en anhörig trycker du på papperskorgen till höger om den anhörigas namn.

Hur avregistrerar jag mig som anhörig åt en annan person?

Denna funktionalitet finns ännu inte utvecklad i apparna. Funktionen kommer i en framtida version. I dagsläget får du alltså be den anhörige att avregistrera en eller kontakta vår kundtjänst som kan göra det åt dig.

Hur avregistrerar jag mitt konto om något blivit fel eller att jag inte vill vara med längre?

Denna funktionalitet finns ännu inte utvecklad i apparna. Funktionen kommer i en framtida version. I dagsläget får ber vi dig kontakta vår kundtjänst som hjälper dig att göra det.

Inloggning och användandet

Jag lyckas inte logga in, vad gör jag för fel?

Tänk på att ditt telefonnummer alltid skrivs medprefixoch utan den första nollan (+467XXXXXXXXX) samt att ditt lösenord skall ha minst en stor bokstav, en liten bokstav och en siffra. Går det ändå inte att logga in ber vi dig testa att starta om din telefon och logga in på nytt. Hjälper inte det? ber vi dig kontakta oss på kundtjanst( at )landraddningen.com.

Hur gör jag om jag har glömt lösenordet?

Du byter lätt lösenord via Landräddningens webportal. Följ länken och klicka på texten Har du glömt ditt lösenord? under det stora gröna fältet. Med denna funktion skickas ett nytt lösenord ut per SMS. Så snart du loggat in med det kan du gå till dina kontoinställningar och ändra lösenord igen. Om du har en androidtelefon så kan du göra samma sak direkt i appen.

Mina anhöriga får aldrig någon information när jag larmar?

Vi måste här hålla isär samtalsfunktionen och att få larminformation via appen. Samtalsfunktionen fungerar som ett vanligt samtal och innebär inte att någon ytterligare information skickas. Larminformation via appen får de som står som Mina anhöriga i appens startvy. Om inte alla du tillfrågat står med där så beror det på att de inte har accepterat och registrerat er förfrågan om att ta emot dem. Genom att gå in i i dina kontoinställningar, enligt ovan, kan du se vilka du registrerat som anhöriga. Vid sidan av personens namn och telefonnummer står det om registreringen är klar eller om systemet väntar på svar från personen. Är registreringen klar så ska de synas i startvyn. Får den anhörig fortfarande inte får någon information när du sätter igång dina funktioner? Kontakta i så fall kundtjänst via kundtjanst( at )landraddningen.se eller 031-388 78 10.

Min position uppdateras inte när jag förflyttar mig?

Se till att du har igång platstjänsterna på telefonen. Se till att appen är igång, ibland kan positionsuppdateringarna sluta om man går ur appen. Om man stänger av appen i telefonen eller loggar ur den stängs alla appens funktioner av.
Problem även om appen är öppen? Med största sannolikhet är då problemet att du inte har bra täckning för datatrafik med mobilnätet. Du kommer i så fall få ett felmeddelande om detta. Om problemen kvarstår ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Vem får volontäruppdragen och hur följs det upp?

När larmcentralen tar emot ett larm så ser de automatiskt vilka personer som finns i närheten. De verifierar behoven som den larmande beskriver och beslutar vilken åtgärd de anser lämpligast. Vid matchning mot frivilliga volontär finns möjlighet att selektera på de inregistrerade uppgifterna. Förfrågan skickas sedan ut till de närmsta och den som först svarar på förfrågan får ta uppdraget. Övriga meddelas att någon annan hjälper till. Om ingen svarar uppmärksammas operatören på detta och får skicka förfrågan till fler.
När volontären väl fått uppdraget ska han/hon meddela när han/hon kommit fram till den larmande. Efter varje larmärende stäms sedan åtgärderna av med båda parter för att säkerställa att allt gick bra.

Positionering

Hur fungerar positioneringssystemen?

Dagens SmartPhones använder sig av tre sätt att positionera en telefon. GPS positionering, koppling till trådlösa Wifi-nätverk eller triangulering med hjälp av mobiltelefonnätet . Vid användning av GPS (Global Positioning System) används radiosignaler från satelliter. GPS-signalerna kan endast tas emot om det är fri sikt mellan telefonen och satelliterna, eftersom GPS-signalerna inte passerar genom väggar eller andra hinder. Befinner du dig inomhus så fungerar alltså troligtvis inte GPS funktionen. Ibland lyckas GPS:en ändå ta positioner inomhus med då blir dessa felaktiga då signalen fått ta en längre väg.
Positionering med hjälp av WiFi bygger på att systemet konstaterar att man är på adressen där Wifi-routern är uppställd. Triangulering i mobilnäten innebär att telenätet läser av signalstyrkan som telefonen har i de basstationer där telefonen är registrerad. Positionens exakthet beror då på riktningen och hur långt det är till de mobilmaster som telefonen är registrerad hos. Vilka hinder som finns mellan telefonen och masten spelar naturligtvis även det stor roll.

Vad innebär det för mig att ni vet var jag som volontär befinner mig?

Först och främst, vi vet inte exakt var du är. Endast när någon av funktionerna är aktiva så använder vi GPS-funktionen. Volontärers positioner tar systemet varje kvart genom triangulering via mobilnätet. Positionerna är alltså inte exakta. Om man åker bil hinner man långt på 15 minuter. Volontärers positioner kan dessutom endast ses i samband med ett larm och då av larmcentralens professionella personal, fram tills dess du accepterar att hjälpa en medmänniska.
Som volontär stänger du lätt av positioneringen genom att logga ur appen eller markera dig som otillgänglig för larm.

Måste jag ha min GPS igång hela tiden?

Vi får ge olika svara för de olika telefonvarianterna. I en Iphone finns bara två lägen, att ha Platstjänsterna igång eller ej. Är de avstängda, under Integritetsskydd i Inställningsmenyn, tar telefonen inte några positioner oavsett vilka inställningar du har i övrigt i apparna. Har du inte tänkt använda appen och vara tillgänglig som volontär så krävs inte att det är på.
I många Androidtelefoner kan du välja att att ha Platstjänsterna aktiva och ändå välja om du ska ha GPS funktionen igång eller ej. Skälet till denna uppdelning är att GPS:en drar mer ström och att batteriet kan tyckas ta slut snabbt om den är igång mycket. Ställ därför inte in att appen ska ta positioner oftare än vad ni behöver. Var 3 minuter räcker gott och då räcker batteriet länge.
I de mobila trygghetslarmen styr man inte om GPS:en ska vara på eller ej utan vilka funktioner man vill använda. GPS:en sätts på bara när man kräver att det ska ske. Funktionen Trygghetszon, som innebär att telefonen regelbundet ska se om användaren är inom ett specifikt område, är den enda funktion som kräver att GPS är på hela tiden.

Hur noggrann är min position?

För att få den bästa noggrannheten i din position bör du ha aktiverat telefonens GPS funktion om du befinner dig utomhus alternativt vara inloggad på ett WIFI nätverk (trådlöst internet nätverk) om du är inomhus. När någon av teknikerna ovan används då är noggrannheten väldigt hög och din position ska inte variera mer än ett fåtal meter. Skulle man inte ha någon av de ovanstående funktionerna aktiverade då tar Landräddningen din position via mobiloperatörernas telefonnät, beroende på din teckning så kan positionen variera. I tätbebyggda områden där mobilteckningen oftast är hög så är noggrannheten oftast under 100 meter men på platser där telemasterna sitter mer glest så kan noggrannheten variera mellan några hundra meter upp till någon kilometer.

Jag får felaktiga positioner, hur kan jag förbättra min positionering?

För att uppnå det bästa resultatet ska du antigen ha igång GPS funktionen på din telefon eller vara inloggat på ett WIFI nätverk (trådlöst internet nätverk). Se även Hur fungerar positioneringssystemen ovan.